Mer svar!!

Publicerat i: Frågor&Svar | 2014-01-12 - 12:43:00 | 4 kommentarer


Okej vi kör på med fler svar! Det är verkligen superkul att jag kan hjälpa er lite och svara på era frågor. Som sagt, ni är alltid välkomna att fråga något, då blir jag glad! Är det någon som känner att de vill ställa något mer personligt så kan ni mejla mig på [email protected] så svarar jag så snabbt jag kan!! Det blev väldigt långa svar nu men jag vill liksom vara så utförlig så möjligt och det hoppas jag ni tycker om. Kram på er :)



Anonym:

Hej! Hon du åkte med, var du med henne hela tiden? eller fick du vara ensam någon gång? Är jättenervös att när jag åker kommer jag vara jätte ensam. :/
Hejsan! Jag åkte med min närmsta vän men innan vi åkte iväg pratade vi mycket om att vi inte skulle springa efter varandra hela tiden och det gjorde vi inte heller. Eftersom vi bodde i samma familj och var i samma aktivitetsgrupp så var det självklart att vi umgicks osv och självklart ville man ändå vara med sin närmsta vän och uppleva saker tillsammans om ni förstår? Det var ju liksom en del av det hela. Men sen var det inte så att vi bara var med varandra utan vi ville ju träffa massa nytt folk, släppa in folk och ha roligt med alla. Jag tycker det funkade jättebra, tex. alla bussresor, då var det inte alltid så att vi två satt bredvid varandra utan det var olika varje gång, vi var några stycken som åkte samma buss och då satte man sig bara bredvid någon man kände om där var plats liksom. Någon gång åkte hon med till ett vattenland och då stannade jag tex. kvar i Bournemouth med andra från gruppen och ja som sagt då var jag ju inte med henne den tiden. En dag åkte hon iväg till något ställe och shoppade and I didn't. 
Du behöver inte vara rädd att du blir ensam, verkligen inte!! Alltså det kan ju såklart kännas läskigt att om du åker själv men ALLA som åker VILL skaffa nya vänner och så länge du vågar prata och så länge du är ganska framåt och liksom deltar i konversationer eller hänger med när någon säger "ska vi gå till tesco och köpa choklad?" så kommer man in i gänget. Alltså du behöver ju inte ens köpa choklad, du kan bara följa med för vem vet, du kanske missar världens roligaste händelse under den tiden på väg till Tesco? Det jag menar är att man får vara lite spontan, man måste vara social och ha rätt inställning!! 

Anna:
Var det många som åkte ensamma, verkade de trivas och var det lätt för de att hitta nya vänner? Jag kommer åka ensam till Bournemouth i år, och är väääldigt nervös... Har du några tips till mig?
Hej Anna! Jag upplevde det som så att många åkte ensamma faktiskt men alla verkade trivas! När vi kom till Bournemouth och träffade alla andra så var där två grupper som redan varit i Paris i 3 dagar innan och det var lite läskigt för oss andra för de hade redan lärt känna varandra ganska bra och många av dem åkte faktiskt själv så då kände man lite "oj nu går de och pratar om vad de tycker om oss" men alltså man blir som ett enda stort gäng allihop på något sätt. Även om man inte kanske gillar vartenda en så hittar man sina vänner. Jag älskar att skaffa nya vänner men kan vara lite blyg i början och känna mig awkward men jag måste ändå säga att jag gjorde stora framsteg under resan, jag försökte verkligen ta kontakt med folk och det lönade sig ju. Mitt tips är bara att våga våga våga prata. Säg typ "Hejsan, vart kommer du ifrån?" och sen är det igång. Alltså det är verkligen inte svårare. Det är läskigt att se så många nya aniskten och bara ehm jag känner ingen här... men andas, ta det lugnt. En bra sak är att redan på flygplatsen våga prata. Du kaske känner att ni inte har något gemensamt, men ärligt, alla som samlas på flygplatsen står inför en språkresa i 2-4 veckor i ett annat land, vad mer kan ni begära att ni ska ha gemensam?? Prata om förväntningar, vad ni längtar efter att få uppleva, prata om hur nervös det ska bli att bo hos en värdfamilj.. PRATA. Pratar man redan där så har man ändå tagit kontakt med någon och kanske känner en viss säkerhet med den personen under resans gång! Ett annat tips är att snacka med folk på internet innan ni åker, det är oftast lättare att börja snacka där och om ni gör det så känner ni varandra kanske innan ni ens träffats? Jag började snacka med en person genom att jag såg hennes instabild och vi träffades 3-4 gånger INNAN språkresan och under språkresan var hon min bästa vän liksom. Och är än idag. Det är så sjukt. 

Kan du skriva ner allt negativt med resan du kommer på, som vi kanske inte vet? :)
Man får inte jättemycket mat. En lunchlåda består liksom av väldigt vitt bröd, något pålägg, frukt eller oftast någon kaka/choklad, dricka och en chipspåse. Mhhmm chips och choklad vad gott tänker ni, men nej man tröttnar. Och visst ger det massa energi, i typ 1 timme sen sjunker den igen. Jag och min vän hade dock tur med kvällsmaten men många hade sämre än oss, alltså typ bara färdiggjord mat som värms medan vi hade lite mer som vår värdmamma gjorde själv. En negativ sak är väl också att man inte sover så mycket som man kanske skulle behöva. Vi kom i säng runt halv 12 - 12 varje kväll och gick upp typ halv sju. En annan negativ sak är väl typ att bussresorna kan bli väldigt väldigt långa och dryga. Och ibland var bussarna så fulla på morgonen att alla inte kunde hoppa på, vi hade dock tur att vi hoppade på ganska tidigt men när man kom närmre och närmre stan körde bussen ibland förbi hållplatser. När vi tex. vad i London så har man inte så mycket tid som man kan önska, en heldag i London låter jättemycket men det är inte så mycket så man får verkligen planera sin tid och typ veta vart alla affärer ligger osv. Det är dåligt att man inte kan vara så mycket med alla aktivitetsgrupper, ibland får man chansen. (Ang London så vet jag att den kommande sommaren så kommer det vara en helg i London med övernattning, DET kommer ni spara mycket tid på eftersom ni inte kommer behöva åka fram och tillbaka!!)
.. det finns säkert mer men kommer inte på något just nu!

Har t.ex. hört att det fanns info som man inte fick reda på från sts förrän man kom dit, och att de är väldigt stränga osv, stämmer det? Var du nöjd med sts? Och träffade man på studenter från andra bolag som t.ex ef? Hur verkade de ha det isåfall?
Det enda jag kan komma på när det gäller info jag inte fick reda på innan jag åkte var att vissa aktiviteter man kan göra kostar extra. Tex. att åka till vattenparken eller gå på bio. Även typ Stonehenge och andra ställen. Men vet inte hur det ser ut denna sommaren. Alltså mina ledare jag hade var ärligt talat in så stränga. Asså man läser så mycket hit och dit men man får ju tänka ett steg längre - vem är det som skriver detta? Är det en person som är galen och vill göra allt som är olagligt eller är det en lugnare person som följer regler och så? Jag menar, man får inte dricka alkohol men helt ärligt, åker ni på språkresa för att komma hemmifrån och kunna dricka och bli full, då tänker ni väldigt fel. Alltså en språkresa är inte till för det och då kan ni lika bra vänta tills ni blir 18 och åka på en festresa med era vänner liksom. Men följer man reglerna som finns och lyssnar på vad ledaren säger så tror jag inte ni uppfattar de som stränga. Jag menar man ska vara hemma innan 11 på kvällen men jag lovar er, ni kommer vilja sova typ då så ni orkar upp nästa morgon. Promies. Er ledare blir lite som er kompis, oftast är det ganska unga ledare och de kan vara jätteroliga och crazyyy så jag tycker inte ni ska vara emot era ledare. Jag var jättenöjd med STS, det hände aldrig något för mig så jag behövde extra hjälp eller så men en i min grupp tex, hon blev av med sin plånbok (någon tog den inne på Starbucks) och då hjälpte ledarna henne direkt. En tjej fick åka till sjukhuset typ andra dagen i Bournemouth - även där var ledare och hjälpte henne. Jag upplevde ledarna som väldigt roliga, unga och att de bjöd på sig själva, samtidigt som de var seriösa och hjälpte till. Alla hade dock inte så bra koll utan vissa av oss elever visste bättre vart vi skulle haha ;) Vi såg ganska många från EF men man umgicks aldrig med dom, men tror att på studentpart så var det både EF och STS! 

Annars vill jag bara säga att du är den enda språkresebloggen jag läser om och om igen haha!
Tycker det är jättebra att du delar med dig och ställer upp på frågor! :D
Oh vad kul! Jag tycker det är kul att ni läser och att jag kan svara på frågor åt er och kanske få er lite lugna inför resan! Mina svar kanske blir ganska långa men jag hoppas det funkar!!


Anonym:

Jag ska åka med min kompis till Bournemouth i sommar :) Kommer vi i samma aktiviteetsgrupp?
Hur delar de in aktivitetsgrupperna? :)
Ja förmodligen, om ni har skrivit att ni vill bo tillsammans så kommer man i samma aktivitetsgrupp skulle jag tro. Jag och min vän som jag åkte med gjorde i alla fall det. Jag vet dock inte alls hur de delar in aktivitetsgrupperna tyvärr! 

En kväll på stranden med alla grupper, här körde vi chubby bunny, haha!
 

Kommentarer
Postat av: Anna (igen)

Tack för svaren!! Har lite frågor till hehe :)

Vet du om man kan köpa sts explorer pass när man väl är i Bournemouth istället för att boka det i förväg? Fanns det någon som gjorde det?

Hur fungerade allt det här med simkort till mobilen, att ringa hem osv? Och bankort, bör man fixa ett bankort innan man åker iväg, var det några som inte hade bankkort och hur hade de det?

Tycker det är jättebra med alla långa svar förresten :)

2014-01-12 - 22:33:19
Postat av: .

Hur ligger äffärerna i Bournemouth, ligger de vid varandra? Jag menar då t.ex. New look och Primark. Var ligger starbucks och tesco?

2014-01-13 - 00:05:43
Postat av: :)

Ångrar du nu i efterhand något som du kunde gjort på resan?
När man betalde busskortet var det för alla tre veckorna och hur många gånger kunde man åka på det per dag?
Har du något tips om vad man ska tänka på under resan? :)

2014-01-13 - 22:48:30
Postat av: ?

Vad hade du med dig för skor? Vilka blev det att du använde mest? När man är i London t.ex då går man ju ganska mycket så vad tycker du man ska ha för skor då?

2014-01-15 - 07:23:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback