Day 5 - BATH

Publicerat i: Under språkresan | 2013-06-30 - 23:26:00 | 0 kommentarer

ÅH JAG HATAR ATT VARA FÖRKYLD. Jag blev förkyld typ redan i torsdags och idag har det fan varit ännu värre. Mina ögon bara rinner och rinner och näsan också. Blöööö. Har haft ont i halsen men just nu är näsan och ögonen värst.
Idag har vi iaf varit i Bath, vi åkte buss dit och det var så varmt och jag fick ha solglasögon på mig hela vägen för att solen gjorde att ögonen rann extra mycket.

Väl i Bath hade vi lite sightseeing och sen åt vi lunch på ett torg där det fanns massa äckliga fåglar. Sen fick vi shoppingtimee. Dock köpte jag inget men hängde med andra :)

Lite blandat från Bath,

På bussen hem kände jag hur jag bara ville hem, hem till Sverige. Sova i min egen säng och vila ut. Jag kände mig så nere och så trött och allt kändes så jobbigt. Det är jobbigt att vara iväg här och må såhär dåligt, men jag kände att nej, stannar jag hemma hela kvällen så kommer jag få ännu mer hemlängtan, så jag, Louise, Johanna och Malin bestämde oss för att äta på KFC och efter det gick vi till stranden eftersom vi i bussen bestämt oss för att träffas där runt halv åtta - åtta, dock var vi inte alls många först men vi var några svenskar, sen såg vi några italienare som vi ropade på, och sen kom fler och fler svenskar. Vi hade det veerkligen supermysig hela kvällen. Även några spanjorer kom. Vi satt och snackade och vi åkte även slänggungor. Åhhh bästa kvällen!

Day 4 - CARNIVAL

Publicerat i: Under språkresan | 2013-06-29 - 23:20:00 | 0 kommentarer

Alla grupper samlade 9 på the square idag, vissa åkte till Splashdown medan andra stannade kvar i Bournemouth. Splashdown var optional (frivilligt) och kostade tyvärr extra, vilket var riktigt dåligt tycker jag, men jag stannade iaf kvar i Bournemouth under dagen. Vi tog en buss till en gata (som vi åker på varje morgon med bussen) för att där skulle vara en karnival, så vi stannade där och kollade på den, sen fick vi ta bussen tillbaka och göra vad vi ville typ. Jag och Malin ville till stranden, och även Elin ville det, men vi behövde först ta bussen hem och hämta badkläder, så visste vi inte vart bussen skulle gå så vi stod och vänta och när bussen kom skulle vi se vart den skulle svänga, och så blev jag nästaaan överkörd typ. Och, innan dess när vi väntat på bussen (innan vi började undra om vi stod vid rätt busshållsplats) så kom en äldre dam och sa "excuse me" för hon skulle komma förbi Malin som stod långt ut på the sidewalk (trottoar angelica) och då aktade Malin sig, och sen när denna äldre damen då gick förbi sa hon "stupid biatch".. man bara.. eh have a nice day too. Fast, det var himla kul!

Vi kom till stranden runt ett tiden och sen låg vi där ett bra tag. Det var typ jag, Malin, Louise, Lovisa och Elin. Sen vid fyra eller något gick vi därifrån och traskade mot Shakeawaaay. SÅ GOTT TYP DÖR. Jag tog en toblerone milkshakee, såå gott!

Nu på kvällen har vi haft BBQ at the beeach. Även spanskar kom då de kom hit idag. Det var supermyisgt och man träffade alla grupper, så det var superkul!

Day 3 - FISH N' CHIPS

Publicerat i: Under språkresan | 2013-06-28 - 22:23:00 | 1 kommentarer

Vi samlades imose, klockan 9 på the square. Det är typ "torget" i Bournemouth och där kommer vi samlas i princip alla dagar. Vi hade leaders choise på morgonen idag, så vi gick till en mobilaffär och de av oss i min grupp som ville fixa ett engelskt nummer gjorde det. Jag fixade ett engelsknummer och en väääldigt snygg mobil. Five pounds it is! Sedan satte vi oss på Donken, för vår ledare sa att där fanns WiFi, dock funkade det ej.. där satt vi mest och snackade regler. Sedan hade det blivit fint väder (ja, det regnade imorse) så vi satte oss i parken, som ligger mellan the square and the beach, och åt vår lunch. Senare begav vi oss mot "skolan" vilket är ett hotell. Där ska vi vara idag, imorgon och nästa vecka, sen veckan efter kommer vi vara på ett college!

Vi fick lite fritid på eftermiddagen, sen tog vi bussen hem och åt. Fish n' chips, typical england. Sedan tog vi bussen in igen och då hade vi STS club evening med alla grupperna som befann sig där då. Vi var på stranden, blev indelade i grupper, så skulle man bygga det finase och högsta sandslottet! Tyvärr vann inte min grupp, dock var vår snyggast.. ehh. Lägger in en bild när jag kan sno från någon.. hehe.

Day 2 - THE START

Publicerat i: Under språkresan | 2013-06-27 - 18:20:00 | 2 kommentarer

Imorse när jag vaknade kände jag mig helt utvilad och jag kände mig redo för allt som väntade... nu är jag trött..haha. Till frukost fick vi flingor med banan och mjölk, toast med nutella, sylt eller marmelad. I vår lunchlåda fanns vars två mackor med något korv-liknande, chips, choklad och dricka.

Vi hade townwalk på förmiddagen, vi gick inte så jättelångt men vi gick typ förbi Priiimark, wiiie så awesomee. Här finns en hel del bra affärer, mee gusta! Vi hade skolan på eftermiddagen, dock var det bara placement test. Inget man behöver oroa sig för, det är ju mest för se vilken nivå man är på ungefär, du blir inte bedömd eller så. Det är ju för att du ska hamna i en rättvis grupp i skolan.

Till middag fick vi kyckling i någon sås med potatis och morötter! Ikväll är det diiiiscooo, wehoo!

Tre bilder från vårt rum,

Day 1 - ARRIVAL

Publicerat i: Under språkresan | 2013-06-26 - 21:15:00 | 0 kommentarer

Vi körde hemmifrån vid 4 imorse, och 05.25 skulle vi samlas på Kastrup. När vi kom så såg vi två tjejer som vi kände igen från facebook, så vi sa hej, lite sådär pinsamt, och efter ett tag kom även en ledare. Fler och fler kom, men vissa skulle till Cambridge, Oxford och Isle of wight. Men det var jag, Johanna och 4 andra, Maja, Hanna, Sanna och Maria, som skulle till Bournemouth. Vi gick till sånhär själv-inchekning och när vi gjort det, då började vi snacka lite mer och det kändes inte lika stelt längre, vilket var skönt! :)

Planet lyfte 07.25 och sen landade vi på Heathrow runt halv nio, engelsk tid. Alla fick sina väskor osv osv, sen fick vi sitta och vänta suuuperlänge på Heathrow, på bussarna. Det kom även en grupp, typ norska och stockholmare, men de alla skulle till Isle of wight så vi snacka typ inte med dem. Vi gick och köpte lite mat och dricka till bussresan som skulle ta ca 2 h. De som skulle åka till Cambridge, Oxford och Isle of Wight blev upphämtade och sen åkte då jag, Johanna, Maja, Hanna, Sanna och Maria med ledaren mot Bournemouth, fast först fick vi åka till en annan terminal och hämta upp Stockholmare!

Väl framme i Bournemouth så blev vi avsläppta i Kings park där värdfamiljerna stod och vänta. Där blev allt så verkligt och jag blev övernervös när jag gick ur bussen. Innan de ropade ut familjerna och våra namn så fick vi våra gula, snygga STS väskor! Sen lastade vi in våra väskor i vår värdmammas bil och åkte hem med henne. Hon snackade lite med oss men det var mest tyst. Vi kom hem och tog in våra väskor och började i princip packa upp direkt. Och såklart fick vi the. Efter det följde vi med vår värdmamma och handla, och när vi kom hem så åt vi. Vi satt vid middagsbordet ca 1,5 timme, vi åt, snackade och sen gav vi dem vår present vi hade med :)
Vi har avslutat kvällen med en promenad, med our friends Malin och Louise som inte bor alls långt ifrån oss! Nu ska vi sova, imogon börjar allt på riktigt!

I M O R G O N

Publicerat i: Före språkresan | 2013-06-25 - 13:29:09 | 2 kommentarer

I M O R G O N is the day. Det är mindre än ett dygn kvar. Vi ska köra hemmifrån runt 4 tiden och 05.25 ska vi samlas på flygplatsen. ÅH jag är såååå taggad och excited för detta. Packning pågår och konstigt nog är jag inte nervös. Jag tror detta kommer bli grymt!!

Mejl x 2

Publicerat i: Före språkresan | 2013-06-22 - 14:17:00 | 1 kommentarer

Igår kom det ett mejl från min ledare, Mikael heter han, fast det visste jag ju redan, då det står på MyPage. Han skrev lite fakta om sig själv, så det känns bra att veta ju. Dock flyger han från Arlanda så jag kommer flyga med någon annan ledare. Sen skrev han info om busskort, vi kommer tydligen betala pengar för det redan på bussen ner mot Bournemouth (alltså pengar till ett busskort så vi kan åka buss i Bournemouth) och det är ju bra att ha det gjort direkt, då vi betalar för alla 3 veckorna, tror det skulle kosta 33 pund så det är mindre än vad jag förväntat mig.

Och, för ett tag sedan skickade jag och Johanna ett mejl till vår värdfamilj och vi gick och väntade på svar och tänkte att nej, de kanske inte har någon mejl eller liknande (vi skrev med en mejladress de kunde skirva till) men så idag hade det kommit, eller Johanna såg det idag. De kom redan den 3 juni men Johannas mejl har varit helt cp typ så hon såg det idag! Såååå kul! De vi ska bo hos har haft studenter är i 35 år och de hade aldrig fått något klagomål, så det känns superbra! Är så taggad nu och imorgon åker alla de som åker via Paris, sen kommer vi alla till Bournemouth den 26!!

Immagini di copertina | via Facebook

1 2 3 4

Ett svar igen!

Publicerat i: Frågor&Svar | 2013-06-19 - 00:08:34 | 1 kommentarer

Svar:
Jaa varför valde jag Bournemouth? Tyckte det såg så fint ut på bilderna och stranden lockade väldigt mycket, så tror det är det som gjorde att det blev just Bournemouth. Både jag och Johanna (som jag åker med) fastnade för Bournemouth direkt så vi bestämde oss för den staden helt enkelt. Dessutom är Bournemouth en ganska stor stad och har lång fin strand med många soltimmar (i genomsnitt.. vi kanske bara får regn?) så det var också lockande!
Några tips? Ja, sortera ut lite, eller vad man ska säga. Först och främt, vilket land vill du till? Bestäm det och kolla runt på bilder, jämför faktan. Vill du åka till en kuststad eller inte? Vad ingår?... Ja, och sen välj det som känns mest rätt för just DIG!

En vecka kvar

Publicerat i: Före språkresan | 2013-06-19 - 00:02:16 | 0 kommentarer

7  D A G A R. Det är typ sjukt. En vecka är ingenting jämför med 300 dagar. Snart är jag där, snart upplever jag allt jag gått och längtat efter så länge, snart träffar jag massa härliga nya vänner... ja snart är det på riktigt!

Nu på tisdagskvällen var jag och pappa iväg och växlade pengar till pund och jag ska nog titta över lite om det är något viktigt som jag måste handla så det blir gjort nu under veckan. Dagarna går fort och det är snart tisdag kväll igen och då lär jag springa runt i huset (typ) och ha panik vad jag ska packa.. eller så blir det som det oftast blir.. att jag lagt fram allting men inte orkar packa ner det. Åh kommer vara döööd på onsdag morgon.. eller ja, kanske mer död på kvällen sen när vi är framme och allt! ÅHH är sååå taggad på detta!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100

Frågor & Svar

Publicerat i: Frågor&Svar | 2013-06-12 - 21:52:18 | 1 kommentarer

Har än så länge bara fått frågor från två stycken men jag tänkte att jag gör såhär att jag börjar svara på dessa och om fler frågor kommer in så kan jag uppdatera inlägget, eller bara göra ett nytt, för jag förstår om man kanske vill ha svar snabbt.

Fråga:
Hej jag åker på språkresa den 19 juni till bournemouth och jag undrar om du har några tips på presenter till värdfamiljen?:) Sen undrar jag också vad man ska skriva i brevet till värdfamiljen? :)
Svar:
Heej! Åh så kul! Då kanske vi träffar på varandra i Bournemouth! :) Present till familjen är ju inget man måste köpa men jag och min vän Johanna kommer ge en liten sak till vår familj, men vill hålla det lite hemligt, hih, kan visa när den är klar! Men, i alla fall... något man kan ge? Ja, något svenskt eller något personligt. Om de haft elever förr så har de kanske redan några dalahästar i bokhyllan men det finns så mycket annat som är svenskt. Alltså jag har ingen bra idé just nu... åh önskar jag kunde hjälpa dig! Meen låt de smaka Marabou typ.. haha jag vet inte!
Och sen i brevet.. ja det är ju inte heller något man måste göra men jag och Johanna vi skrev typ att vi såg fram emot att komma och bo hos dem och skrev vad vi hette, att vi var från Sverige och typ var i Sverige vi bodde. Sen skrev vi med Johannas email i fall de ville svara oss men vi har tyvärr inte fått något svar.. än.

Fråga:
Vad kostade resan? Och vad kommer det för extrkostnader?
Svar:
För det första, det kanske är lite så känsligt att snacka pengar men alla vet att en språkresa kostar och alla priser finns/fanns på STS hemsida så det är i stort sätt skitsamma.
Själva resan kostade ca. 13 000 sen tilkommer det då olika saker och min slutfaktura slutade på ca. 16 000.
Vad som jag lagt till/till kommer är;
Avbeställningsskydd (om man tex. skulle bli allvarligt sjuk osv)
Reseförsäkring (detta kan uteslutas om man kanske har försälring via hemförsäkring eller liknande men jag tog detta då det känns tryggast eller vad man ska säga)
STS t-shirt och handduk (ja, jag kommer få två T-shirtar för vi hade en rabattkod där man fick gratis tröja & handduk, men sedan kryssade vi då i t-shirt för vi trodde man skulle det så nu får jag två, haha!)
STS explorer pass (i detta ingår tex. en shoppingdag i London och lite olika utflyktsmål)
Flygtillägg (detta tillkommer automatiskt)
Högsäsongstillägg (tillkommer också automatiskt, tror det var typ efter den 20-21 juni något så det är bara några dagar innan... typiskt)

Så det är det som tillkommer. Sen att ta sig till och från flygplatsen plus då fickpengar!
Samtidigt så är priset ganska rimligt tycker jag. När jag varit iväg på resor med familjen har det kostar 5000-8000 per person och då är det oftast flyg, buss till och från hotellet och hotell en vecka. Kanske frukost ibland, oftast är det ett tillval. Här får vi flyg, boende, mat (frukost, lunch, middag) och en hel del aktiviteter och allting!

Har ni fler frågor är det bara att fråga!

Undrar du något?

Publicerat i: Före språkresan | 2013-06-11 - 17:00:18 | 2 kommentarer

Det är bara 15 dagar kvar!!!! Ihhh vill  inte att tiden ska gå såååå fort för jag måste hinna göra massa roliga saker innan jag åker och ta vara på mina lediga dagar, och jag vill ju inte att allt bara ska vara över!

Meen, jag tänkte se om det är någon som har någon/några fråga/frågor? Ja, soo far då. Kan ju inte direkt svara på hur det är när man väl är iväg men ang. MyPage, STS, packning och sånt, det kan jag ju svara på, eller i alla fall försöka! Så har ni några frågor så kan ni väl bara skicka en lite kommentar så tar jag upp allt i ett inlägg (om det nu blir några frågor)!

Tävla om en språkresa

Publicerat i: Angelica tipsar | 2013-06-09 - 11:24:47 | 0 kommentarer

Ett litet tips till er som är sugna på att åka iväg i sommar! EF, i samarbete med Devote.se, har en tävling just nu där du kan vinna en språkresa till Brighton i 2 veckor! Jag själv kommer åka med STS men jag tror inte där är något fel på EF och det du behöver göra är att ladda upp en bild på något du förknippar med England. Big ben, London eye.. starbucks, shopping... big red bus.. ja, det finns mycket man kan förknippa med England, men vad är just England för dig!?

Vad har hänt sen sist?

Publicerat i: Före språkresan | 2013-06-07 - 21:31:48 | 4 kommentarer

Jag har haft lärarmiddag/avslutningmiddag i skolan med alla niorna. Jag har varit i Malmö med klassen och kört laserdome. Jag har spelat fotbollstunering med klassen där vi kom etta. Jag har slutat nian. Jag har fått mina betyg. Jag har fått ett stipendium i form av pengar. Jag har bakat goda kakor. Jag har tränat. Jag har solat. Jag har blivit lite brun. Jag har fått en ny resväska. Jag kan nu säga att jag har sommarlov. S O M M A R L O V.

Och, sommarlov 2013 innebär språkresa! Det är så underbart att säga att jag har sommarlov, att slippa all stress och press från skolan. Och, jag är så redo för denna sommaren och för språkresan. Njaa jag har ju inte direkt packat klart och växlat pengar men är mentalt redo och taggad för detta! Jag sitter här med lite ont i ryggen efter några timmar i solen men det är väl ett vanligt problem i början på sommaren, men sååå värt det.

På bilden ser ni en bit av min nya resväska som jag fick idag! En stor, lila resväska med fyra hjul. Ja, en fyrahjulsresväska är de bästa enligt mig. Det är dags att börja tänka på vad för kläder man ska ha med sig!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100