Lite om min språkresa

Publicerat i: Angelica tipsar | 2012-10-31 - 11:54:00 | 2 kommentarer


Någon ville veta lite mer om min språkresa, lite om hur jag fick mina föräldrar att gå med på det, om jag ska betala själv och vad jag gjorde för tillval. Så, let's go! 

Hur fick jag mina föräldrar att gå med på det?
Jag hade, innan jag bestämde mig för att åka på språkresa, varit inne på att jag ville åka som utbytesstudent till England nästa år, alltså när jag gått ut nian. Vi var på infomöte hos EF, jag hade blivit antagen men, tackade nej. Det är mycket pengar och nu i efterhand är jag glad att jag sa nej. Ett utbytesår lockar mig inte längre, men att jag valde språkresa är jag oehört glad över. 
Mina föräldrar hade sagt att jag kanske istället kunde åka på en språkresa, jag funderade lite på det, snackade med Johanna och vi började kolla runt på EF och STS och allt lät så himla kul. Jag kände att jag verkligen ville åka då. Sen gick vi på ett infomöte och det gjorde att mamma blev tryggare och det gjorde nog att hon sa ja till att låta mig åka. Det var alltså inte så svårt för mig att få med mina föräldrar och jag förstår att det kanske kan vara svårt för andra, för det är ändå runt 15 000 kronor, kanske upp mot 20 000, och det är såklart också mycket pengar, men att gå på ett info-möte är ett tips!

Vem ska betala min språkresa?
Jag kommer själv betala en del, och mina föräldrar lite. Jag försöker spara pengar och önskade mig pengar när jag fyllde år, och kommer göra det i julklapp också. Dessutom ska jag till London i februari och det blir svårt att hålla i pengarna då, ska såklart shoppa lite (det är trots allt London, och mitt första besök där!!). Hur mycket jag ska betala själv vet jag inte. Men eftesom jag verkligen vill åka, och jag tror att det kommer vara värt pengarna. Jag kommer träffa så många nya vänner, få vara med om saker som jag annars inte skulle gjort och jag kommer få massa minnen men nya vänner, och det har jag med mig hela livet. 

Vilka tillägg gjorde jag?
Jag valde värdfamilj, valde att bo med Johanna, som också ska med. Vi diskuterade det ganska mycket och eftersom vi känner varandra så bra, har varit vänner sedan jag kunde prata så är vi så nära varandra och vi tänkte att det kan vara skönt att ha en trygghet, att ha någon att snacka först med om något händer. Det är tros allt 3 veckor i ett helt nytt land, med helt nya människor. 
Men, vi har också sagt att vi inte ska vara med varandra hela tiden. Vi båda är väldigt exicted på att få träffa nya vänner och jag kommer kunna umgås med Johanna varje dag innan och varje dag efter språkresan, och jag vill därför kunna ta vara på tiden där och umgås med mina nya vänner som jag kanske inte kommer träffa på länge efter språkresan. Klart att jag inte kommer ignorera Johanna, men ni förstår nog ;).

Jag valde reseförsäkring och avbeställningsskydd, eftersom man måste vara försäkrad och det är bra att kunna avbeställa om man blir sjuk osv osv. 
Jag valde även Explorer pass, vilket jag är glad över att jag gjorde för då kommer jag vara med på typ allt (tror jag) och då tror jag att risken för hemlängtan minskar, och man får umgås och göra mer saker med alla fina vänner! 

Sen hade vi en kod, som gjorde att man får en tröja och en handduk gratis, så det kommer jag få, men råkade trycka i att jag skulle ha en tröja (trodde man gjorde det och sen att man skrev i koden så man fick det gratis liksom) så jag kommer nog få två tröjor, haha.

Det blev ett lååååångt inlägg, sorry about that, men nu vet ni lite mer! Har ni några frågor så fråga på :). 



Kommentarer
Postat av: Saga

Har du bokat Classic eller international?

2012-12-30 - 06:58:03
Postat av: Emma

Hur gör man så att man är helt säker på att man får bo i samma värdfamilj som kompisen man åker med? :)

2013-02-23 - 23:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback